Τετάρτη

Αρχιζει νεα περιπετεια για τους Ελληνες αναφορικα με την ΔΕΗ

Έφτασε η ώρα της νεας περπετειας του Ελληνικου Λαου . Έναντι του  ποσού των 3 δισ. ευρώ η Ελλάδα καλειτα να απαλλαγει απο το εγχώριο  νταβατζιλίκι των συντεχνιων και των βολεμενων  συνδικαλιστων . Υποδομές, γη, μεταφορές, ενέργεια, επικοινωνίες, κοινή ωφέλεια, τυχερά παιχνίδια παίρνουν τον δρόμο προς τους επενδυτές, με τις συντεχνιες να νατιδρουν και να απειλουν  τον Ελληνικο Λαο.
Ο επικεφαλεις των Συνδικαλιστων που χρονια τωρα  επιχειρουν  να διαχειριστούν την οικονομία της χώρας, εχουν  το θράσος να ανακοινώνουν  στους υποτελείς  πολιτες της Ελλαδος  ότι  πρόκειται για εκποίηση, αλλά για...μη  αξιοποίηση (!) της δημόσιας περιουσίας, για μη ανάπτυξη και βελτίωση της ποιότητας ζωής, μη οικονομική αναδιάρθρωση και βελτίωση των δημοσιονομικών!
.
Σε κάθε περίπτωση δεν είναι ανάγκη να ξέρει κάποιος από οικονομία για να κρίνει αν πρόκειται για ξεπούλημα ή «ανάπτυξη», για έγκλημα ή «αξιοποίηση» της δημόσιας περιουσίας.
Σύμφωνα με το σχέδιο λοιπόν για το οποιο αντιδρουν οι νεκροθαφτες της Ελληνικης Οιονομιας προβλεπεται :
1. ΟΣΕ: Κλείσιμο ζημιογόνων δρομολογίων, αξιολόγηση του συνόλου των εργαζομένων και μετατάξεις πλεονάζοντος προσωπικού, πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή και εκχώρηση του management, συμβάσεις παραχώρησης Θριάσιου Πεδίου και Θεσσαλονίκης και εισφορά σταθμών και εμπορικών ακινήτων σε εταιρεία ειδικού σκοπού για την ανάπτυξή τους μέσω συμβάσεων παραχώρησης.
2. Λιμάνια: Δημιουργία εταιρειών ειδικού σκοπού, στις οποίες θα περιέλθουν οι Οργανισμοί Λιμένων της χώρας, ανάπτυξη σε συνεργασία με στρατηγικούς εταίρους και είσοδος στο Χρηματιστήριο με διατήρηση τουλάχιστον του 51%.
3. Αεροδρόμια: Για τον διεθνή αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος», προωθείται χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και εξετάζεται ενδεχόμενη εισφορά της συμμετοχής του Δημοσίου (55%) σε εταιρεία συμμετοχών ή και στο χρηματιστήριο.
Για τα περιφερειακά αεροδρόμια προβλέπεται η υπαγωγή τους στην ομπρέλα καινούργιας εταιρείας ή εταιρειών με εισαγωγή στο Χ.Α. και επιμέρους συμβάσεις παραχώρησης με στρατηγικούς επενδυτές.
4. ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ: Τα πάγια παραμένουν στο Δημόσιο. Προβλέπεται πλήρης διαχωρισμός δικτύου και πακέτα πώλησης 23% για την ΕΥΑΘ και 10% για την ΕΥΔΑΠ.
5. Ενέργεια: Θα διαχωριστούν ΔΕΠΑ (όπου το Δημόσιο κατέχει το 65% και η ΔΕΗ option για το 30% του Ελληνικού Δημοσίου) και ΔΕΣΦΑ, αλλά στην τελευταία θα διατηρηθεί τουλάχιστον το 51%.
6. ΔΕΗ: Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 51%. Δεν προβλέπεται πώληση ποσοστού. Θα διατηρηθεί η πλειοψηφία του Ελληνικού Δημοσίου στο ΔΕΣΜΗΕ και έως το τέλος του έτους θα έχει ανοίξει η λιανική και χονδρική αγορά.
7. Για τα ΕΛΠΕ προβλέπεται η διατήρηση της υφιστάμενης στρατηγικής συμμετοχής.
8. Τηλεπικοινωνίες: Στα ΕΛΤΑ προβλέπεται πώληση 39% ώστε το Δημόσιο να διατηρήσει το 51%. Στον ΟΤΕ, προς το παρόν, διατηρείται η υφιστάμενη στρατηγική συμμετοχή και το θέμα θα επανεξεταστεί μετά τη γενική συνέλευση των μετόχων, στην οποία θα αντικατασταθεί και ο Π. Βουρλούμης, όπως επιβεβαίωσε ο Γ. Παπακωνσταντίνου, ενώ για το φάσμα συχνοτήτων προβλέπεται η εκπόνηση μελέτης συμβάσεων παραχώρησης.
9. Τυχερά Παιχνίδια: Προβλέπεται πλήρης πώληση των συμμετοχών της ΕΤΑ στα καζίνα. Για τον ΟΠΑΠ, όπου το Δημόσιο διατηρεί το 34%, εντός Ιουνίου προβλέπεται η κατάθεση νομοσχεδίου που θα ρυθμίζει την εποπτεία της αγοράς, το διαδικτυακό στοίχημα, τις άδειες ηλεκτρονικών παιγνίων περιορισμένου κέρδους και την επέκταση του ορίζοντα του μονοπωλίου. Ακόμη προβλέπεται η ιδιωτικοποίηση των καζίνα.
Παράλληλα ο ΟΠΑΠ προβλέπεται να επεκτείνει τις δραστηριότητές του, π.χ. Ξυστό, διαδικτυακό στοίχημα, επέκταση αδειών.
10. Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας: Σε πρώτη φάση θα συγχωνευτούν ΚΕΔ, ΕΤΑ και Ολυμπιακά Ακίνητα, θα δημιουργηθεί μια νέα εταιρεία και κατά περίπτωση τα ακίνητα είτε θα πωληθούν είτε θα παραχωρηθούν με συμβάσεις.
Αναφορικά με τα «Ξενία» προβλέπεται πώληση μεμονωμένων μονάδων ή δημιουργία επενδυτικού σχήματος για εκμετάλλευση όλων των Ξενία που θα δοθούν σε ιδιώτες με συμβάσεις παραχώρησης. Εναλλακτικά εξετάζεται η εισαγωγή της εταιρείας στο Χ.Α. με διακράτηση ποσοστού που μπορεί να υποχωρήσει έως και στο 34%. Αναλόγως θα κινηθεί το Δημόσιο και για τα τουριστικά ακίνητα, ενώ για τη μεγάλη περιουσία του Δημοσίου, όπως για παράδειγμα το Ελληνικό και το Τατόι, θα δημιουργηθούν ειδικοί φορείς αξιοποίησης.
Ερωτηθείς σχετικά με αποκρατικοποιήσεις τραπεζών, ο υπουργός Οικονομικών επανέλαβε ότι «οι τράπεζες πρέπει να δουν την επόμενη μέρα» προσθέτοντας ότι επί του παρόντος, για τις κρατικού ενδιαφέροντος τράπεζες, δεν υπάρχει καμία απόφαση.
Εξάλλου σε ιδιώτες, μέσω συμβάσεων παραχώρησης, πρόκειται να δοθούν τα τμήματα της Εγνατίας Οδού με τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο, στο πλαίσιο του σχεδίου αποκρατικοποιήσεων, τόνισε ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, όπως επίσης και το ΒΟΑΚ (Βορειοανατολικός Άξονας Κρήτης). Μάλιστα οι ιδιώτες που θα αναλάβουν τις σχετικές συμβάσεις (δεν αποκλείεται η Εγνατία να σπάσει σε περισσότερες από μία συμβάσεις) θα έχουν την υποχρέωση, εκτός από τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, να αναπτύξουν κατά μήκος της μια σειρά από υποδομές, όπως ξενοδοχειακά συγκροτήματα.
Άμεση ενημέρωση των πολιτικών κομμάτων για το θέμα που εγείρει η τρόικα σχετικά με την πώληση έως και του 40% των μονάδων της ΔΕΗ, ζητεί από την κυβέρνηση ο υπεύθυνος του Τομέα Ενέργειας της ΝΔ, Μιχάλης Γιαννάκης.

«Η ΝΔ αναγνωρίζει την αναγκαιότητα και τη σημασία μιας απελευθερωμένης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η απελευθέρωση και η διεύρυνση του ανταγωνισμού, όμως, δεν ισοδυναμούν με τον κατατεμαχισμό και την απαξίωση της ΔΕΗ», επισημαίνει ο κ. Γιαννάκης και προσθέτει:

«Αν η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας συνεπάγεται μεγάλες αυξήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος, όπως το σύνολο των ΜΜΕ υποστηρίζει, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στις επιλογές της Πολιτείας, γιατί οι συνέπειες στο σύνολο της οικονομίας θα είναι καταστροφικές».

Σύμφωνα με τον τομεάρχη της ΝΔ, «η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, δέκα μήνες τώρα, δεν έχει πράξει τίποτα για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ η διαδικασία για την εκμίσθωση των κοιτασμάτων λιγνίτη όπως αυτό της Βεύης, ακόμα σήμερα, καθυστερεί. Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση, όχι μόνο δεν μπορεί να κατευνάσει, αλλά αντίθετα με τις καθυστερήσεις και τις παλινωδίες της τροφοδοτεί τις απαιτήσεις της Τρόικας».

ΛΑΡΙΣΑ "Αιτία πολέμου" ο λιγνίτης

Περιβαλλοντικό “ολοκαύτωμα” φοβούνται οι κάτοικοι της Λάρισας ενόψει της δρομολογούμενης εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων λιγνίτη από ιδιώτες με τις “ευλογίες” της Ε.Ε., ενώ η προοπτική αυτή δεν φοβίζει καθόλου τους μαθημένους στο λιγνίτη Φλωρινιώτες.

Σε δήλωσή του ο νομάρχης Λάρισας Λουκάς Κατσαρός χαρακτηρίζει “αιτία πολέμου” οποιαδήποτε απόφαση για τη δημιουργία λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στην Ελασσόνα. “Η Νομαρχιακή Αρχή Λάρισας στάθηκε από την πρώτη στιγμή κατηγορηματικά αντίθετη… Δηλώσαμε ότι μια τέτοια υπόθεση είναι ‘κάζους μπέλι’ για όποιον επιχειρήσει να την προχωρήσει”, τόνισε ο κ. Κατσαρός, ο οποίος έστειλε μάλιστα επιστολή προς τον πρωθυπουργό  και την υπουργό Ανάπτυξης , όπου εξηγεί αναλυτικά τους λόγους της αντίθεσης της τοπικής κοινωνίας στο λιγνίτη και ζητά να ενημερωθεί για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης.

Ανάλογες αντιδράσεις αναμένονται και στη Δράμα, όπου το 1991, σύμφωνα με τον τοπικό Τύπο, είχαν συγκεντρωθεί 40.000 υπογραφές πολιτών, που είχαν απορρίψει την εκμετάλλευση του λιγνίτη της περιοχής.


ΥΠΕΡ Η ΦΛΩΡΙΝΑ

Αντίθετα η Φλώρινα όχι μόνο δεν αντιδρά, αλλά ευελπιστεί πως οι νέες λιγνιτικές μονάδες θα λειτουργήσουν το ταχύτερο δυνατόν, ενισχύοντας την απασχόληση και την οικονομία του νομού. Αυτό τόνισαν στη “Μ” τόσο ο νυν όσο και ο πρώην νομάρχης Φλώρινας, Ιωάννης Βοσκόπουλος και Ιωάννης Στρατάκης. “Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Θέλουμε να λειτουργήσουν οι μονάδες, κατά προτίμηση από τη ΔΕΗ, εάν όμως δεν καταστεί αυτό δυνατό, δεν λέμε όχι στους ιδιώτες. Ο νομός Φλώρινας μαστίζεται από το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας στη χώρα, που αγγίζει το 30%, και οι πολίτες από την αρχή είδαν το λιγνίτη ως μάννα εξ ουρανού. Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις δεν μας προβληματίζουν, όπως συμβαίνει στην Πτολεμαΐδα ή την Κοζάνη, διότι η μονάδα της Μελίτης για παράδειγμα είναι από τις πλέον σύγχρονες και καθαρές”, τόνισε ο κ. Βοσκόπουλος. Στην εργασιακή διάσταση των λιγντικών μονάδων στάθηκε και ο κ. Στρατάκης, τονίζοντας ότι ο κόσμος της Φλώρινας είναι μεν “γενικά επιφυλακτικός, όμως ‘ξεπουλάει’ τις ανησυχίες του για τις θέσεις εργασίας”.


ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΞΠΡΕΣ

Το θέμα των λιγνιτικών κοιτασμάτων της Δράμας, της Ελασσόνας στη Λάρισα και των Βεύης και Βεγόρας στη Φλώρινα επανήλθε στο προσκήνιο μετά τη δέσμευση που ανέλαβε η Ελλάδα έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης να παραχωρήσει τα τέσσερα κοιτάσματα σε ιδιώτες.

Μάλιστα η χώρα μας είναι υποχρεωμένη, βάσει των δεσμεύσεων που ανέλαβε, μέσα σε έξι μήνες να προκηρύξει τους σχετικούς δημόσιους διαγωνισμούς και μέσα σε δώδεκα μήνες να έχει παραχωρήσει τα δικαιώματα, αποκλείοντας παράλληλα τη ΔΕΗ, προκειμένου να “ανοίξει” η αγορά ηλεκτρική ενέργειας στον ανταγωνισμό. Στόχος είναι οι ιδιώτες να αποκτήσουν τον έλεγχο του 40% των λιγνιτικών κοιτασμάτων της χώρας.

Σύμφωνα με το ΙΓΜΕ, τα αποθέματα λιγνίτη στην Ελλάδα ανέρχονται σε 6,7 δισ. τόνους, από τα οποία 3,3 δισ. τόνοι εκτιμώνται ως εκμεταλλεύσιμα για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Στη Δυτική Μακεδονία βρίσκεται σχεδόν το 60% των κοιτασμάτων.




Υπέρ και κατά


Η αξιοποίηση του λιγνίτη όμως παραμένει ένα εξαιρετικά αμφιλεγόμενο και πολιτικά και κοινωνικά ευαίσθητο θέμα. Οι υποστηρικτές του -ανάμεσά τους και οι συνδικαλιστές της ΔΕΗ- τονίζουν ότι αποτελεί εθνικό πλούτο για τη χώρα, δηλαδή μία άφθονη (τα αποθέματά του υπολογίζεται ότι αρκούν για 40-45 χρόνια), φτηνή και προ παντός γηγενή πηγή ενέργειας. Η Ελλάδα είναι εξάλλου η δεύτερη μεγαλύτερη λιγνιτοπαραγωγός χώρα της Ευρώπης μετά τη Γερμανία και η πέμπτη μεγαλύτερη παγκοσμίως. Απορρίπτουν δε τις αιτιάσεις που αφορούν το κόστος της εκμετάλλευσης του λιγνίτη για την υγεία των πολιτών και το περιβάλλον, τονίζοντας ότι οι νέες μονάδες έχουν ελαχιστοποιήσει  τις βλαπτικές συνέπειες.

Το γεγονός παραμένει όμως ότι ο λιγνίτης έχει πολύ κακό όνομα στην Ελλάδα, με την Πτολεμαΐδα να αναφέρεται συχνά ως παράδειγμα προς αποφυγή. Οι αντίμαχοι του λιγνίτη θεωρούν ότι πρόκειται για μία “βρόμικη” πηγή ενέργειας, η οποία σε μία εποχή όπου η προστασία του περιβάλλοντος και η μείωση των ρύπων αποτελούν ζητούμενα, θα έπρεπε σταδιακά να εγκαταλείπεται και όχι να ενθαρρύνεται με νέες μονάδες.

Τονίζουν δε ότι η εκμετάλλευση του λιγνίτη δεν έχει καν τα οικονομικά οφέλη που προτάσσουν οι υποστηρικτές τους, διότι βάσει της αρχής “ο ρυπαίνων πληρώνει”, το κόστος εκτοξεύεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια: